Yoga 50+

Yoga 50+

De cursus is bedoeld voor iedere 50-plusser die op eigen niveau door middel van yoga de spieren soepel wil houden of maken. Deze cursus is geschikt voor zowel de beginnende als de meer gevorderde yogabeoefenaar.

U leert bewuster om te gaan met uw ademhaling en uw houding. Bij de oefeningen (zowel staand als liggend) wordt veel aandacht besteed aan ontspanning. Prestatie speelt geen enkele rol; u werkt dus op uw eigen niveau.

Iedereen die lang genoeg met yoga bezig is, merkt dat er heel subtiel veranderingen plaats vinden. U zult merken dat uw gezondheid, energie en geestelijke toestand verbeteren, dat u minder gebukt gaat onder dagelijkse zorgen. U ervaart meer wilskracht en bent hierdoor doelgerichter.

Verder kan yoga ertoe bijdragen dat:

  • de spieren opgerekt worden,
  • het verouderingsproces vertraagd wordt,
  • de ruggengraat soepeler en sterker wordt,
  • de bloedcirculatie bevorderd wordt,
  • de spijsvertering verbeterd wordt,
  • de zenuwen gekalmeerd worden en
  • hormonen en gevoelens in evenwicht raken.

Het enige wat u nodig heeft, zijn makkelijk zittende kleding en een badlaken.
De cursus bestaat steeds uit 10 of 15 lessen van 5 kwartier.

Deze cursus verzorgt Zon yoga in opdracht van Activite. Inschrijvingen lopen via Activite.

Wilt u een proefles volgen?
Informeer naar de voorwaarden: ledenorganisatie@activite.nl of neem contact op via de contactpagina.

Het is meestal ook mogelijk in te stromen in een lopende cursus!

Kosten
11 lessen*
Ledenprijs: € 118,-
Niet-ledenprijs: € 151,-

15 lessen**:
Ledenprijs: € 161,-
Niet-ledenprijs: € 206,-

* Het cursusgeld wordt in 2 termijnen geïncasseerd
** Het cursusgeld wordt in 3 termijnen van 5 lessen geïncasseerd

Zorg en Zekerheid vergoedt (een gedeelte van) de cursuskosten indien u aanvullend verzekerd bent. Bent u elders verzekerd? Informeer bij uw zorgverzekeraar of u voor vergoeding van de cursuskosten in aanmerking komt.

Waar en wanneer
Locatie: Kernstraat 2a Leiden (hoek Burggravenlaan) te Leiden
Wanneer: Dinsdag en vrijdag

Het is indien plaats beschikbaar mogelijk in te stromen in een lopende cursus!

2017

7 april t/m 7 juli van 10.00-11.15 uur (11 lessen)
1 september t/m 15 december van 9.00-10.15 & 10.30-11.45 uur

Heeft u interesse in de les op dinsdag laat het ons weten: info@zon-yoga.nl

http://www.activite.nl/home/welzijn-en-gezondheid/cursussen/voor-actieve-50–plussers/yoga-50plus

Onderstaand artikel stond op de website van Activite

Soepeler en sterker met Yoga 50+
Wie fit en energiek wil blijven, moet bewegen. “Rust roest. Zo simpel is het”, zegt mevrouw Dijsselbloem (79) stellig. Vandaar dat ze al jaren de ActiVite-cursus Yoga 50+ doet. Ook meneer Vrolijk (68) is een enthousiaste deelnemer. “Het doet meer voor je dan ik van tevoren dacht.”

Door weer en wind fietst mevrouw Dijsselbloem iedere vrijdag naar Leiden voor de yogacursus. “20 minuten heen en 20 minuten terug. Maar ik heb het er graag voor over. Ik word ouder en stijver en heb artrose. De yoga-oefeningen geven absoluut verlichting. Vandaar dat ik ze ook trouw iedere dag thuis doe. Ik kan het iedereen aanraden! Regelmatig probeer ik mijn man ook zo ver te krijgen om een oefening te doen, maar dat lukt helaas niet zo”, lacht mevrouw Dijsselbloem. Al bijna 10 jaar volgt ze nu de lessen bij ActiVite. “Zelfs toen ik een rugblessure had, ben ik doorgegaan. En met effect: ik kan weer zo goed als alles.”

Belangrijke spieren trainen
Ook meneer Vrolijk merkt het positieve effect van de cursus. “Toen ik begin dit jaar met de yogalessen startte, kon ik niet in kleermakerszit zitten of mijn linkerbeen optillen. Maar 10 lessen later lukt dat tot mijn grote verbazing wel. Ik kwam eigenlijk puur voor de ontspanning en verwachtte er weinig meer van. Toch blijk je met yoga belangrijke spieren te trainen die je anders nooit gebruikt. Heel bijzonder.” In de yogagroep in Leiden is meneer Vrolijk de enige mannelijke deelnemer. “Of yoga een ‘vrouwending’ is? Nee hoor, absoluut niet!”, zegt hij enthousiast. “Welke man kan nu geen goede spieroefeningen gebruiken? Bovendien is de ontspanning voor iedereen een heerlijk rustpuntje in de week.”

Niet alleen nuttig maar ook gezellig
De les begint en eindigt met uitgebreide ontspanningsoefeningen. Mevrouw Dijsselbloem: “Na inspanning komt ontspanning. Vest aan, kleedje erbij en zachte muziek aan. Altijd weer een prettig moment. Sommigen raken zelfs zo ontspannen dat ze weleens even wegzakken.” Over de docente en andere groepsleden zijn mevrouw Dijsselbloem en meneer Vrolijk het roerend eens. Vrolijk: “De docente legt heel goed en rustig uit en vraagt achteraf vaak hoe we de oefeningen vonden. En onderling heerst een leuke en ontspannen sfeer. Ik werd heel snel opgenomen in de groep. Na de les drinken we altijd nog even gezamenlijk een kopje thee. Kortom, het is niet alleen heel nuttig maar ook nog eens gezellig. Het bevalt mij prima en ik blijf dit voorlopig nog wel een tijdje doen!”